Säljarens roll

Byggprocessen / Permalink / 0
Jag har en himla massa åsikter och funderingar ibland men jag tänker att det kan ju vara bra att få ner allt i skrift så kan man alltid gå tillbaka och läsa. Bloggen syftar ju inte bara till att foto-dokumentera denna process utan det dyker upp en del tankar kring allt runtomkring som kan vara roligt att läsa senare. En av de runtomkring tankarna är en sak som jag har kommit att tycka är väldigt viktigt genom resans gång, iallafall hittills. Det är nämligen säljaren/representanten från husleverantörens roll. 

Det bästa av världar är ju självklart att man inte råkar ut för några större svårigheter eller problem och då puttrar ju allt på smärtfritt. Men dyker det upp frågor/problem/osäkerheter på vägen vill man ju känna att det finns en "storebror" att vända sig till. Jag tycker att förutom att välja husleverantör med omsorg skall man även välja sin representant från husleverantören med omsorg. Känns husleverantören bra men ni klickar inte med säljaren så finns det troligtvis ett annat alternativ/säljare att välja bland. Det är viktigt att man känner förtroende och att säljaren är anträffbar (och inte spårlöst försvinner i några veckor..). I husbyggar-processen har man oftast en miljon funderingar och frågor vilket inte är så konstigt eftersom de flesta av oss aldrig har gjort detta innan. 

Vi har stött på flera säljtyper och en av dessa var den "schteekiga" säljaren som bara snackade sälj, kontrakt och pris och var desto mindre insatt i de frågor vi hade. Det kändes inte alls förtroendeingivande när säljaren ringde som om han var en glassig kompis. 

Därför var det ett lättnad när vi träffade vår representant från VH. Det var inget lull-lull utan raka puckar. Vi fick ganska snabbt förtroende för Fredrik eftersom han verkade ha koll på saker och ting och framförallt så verkade han ha erfarenheten av att ha varit med och byggt ett par hus, ställts inför olika scenarion m m. Innan vi skrev på första kontraktet med husleverantören sa vår säljare att det är ju viktigt att det känns bra och tryggt i relationen eftersom "vi ska ju trots allt hänga ihop ett tag". Det är ju så sant! Det som också är bra och som uppskattas enormt är att vi alltid får återkoppling inom ett par timmar. 

Jag har i ett par inlägg fått kommentarer avseende vilken tur vi har med en så engagerad säljare och trots att de också bygger med VårgårdaHus så var deras säljare inte alls lika engagerad och hjälpsam. Detta är riktigt tråkigt faktiskt. På många andra bloggar har man också läst att så fort kontraktet är skrivet så hör man ingenting från säljaren. 
Säljaren kan antingen vara en riktig tillgång och ge ett stort mervärde för kunden eller så fungerar de helt enkelt bara som administratörer.

Allting fungerar ju fin-fint fram till den dagen man stöter på problem eller att bygget avstannar helt av en massa olika anledningar. Då vill man inte ha en representant som inte svarar eller prioriterar ens bygge. Då känns det nog inte så tryggt längre. Men då kanske det inte är något som är tryggt längre, va vet jag? Haha! Men det blir nog lite lättare om du har en bra säljare att vända dig till iallafall. 
Till top